World at War Forum Index World at War
De 20e eeuw is een eeuw, die geteisterd is door oorlogen

Geabonneerde OnderwerpenGeabonneerde Onderwerpen FAQFAQ ZoekenZoeken GebruikerslijstGebruikerslijst GebruikersgroepenGebruikersgroepen LinksLinks
KalenderKalender StatisticsStatistics RegistreerRegistreer ProfielProfiel Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken InloggenInloggen

Zouden ze het geweten hebben......
Ga naar Pagina 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     World at War Forum Index -> 2e Wereldoorlog (1939 - 1945) -> Holocaust - Oorlogsmisdaden
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans Molier
Moderator
Moderator

Leeftijd: 47

Bericht Geplaatst: Wo Jul 20 2005, 20:20     Onderwerp: Zouden ze het geweten hebben...... Reageer met quote

De concentratie- en vernietigingskampen van de Nazi's, een hoofdstuk uit onze geschiedenis dat nooit en te nimmer vergeten mag worden.

Nadat deze kampen door de geallieerden waren bevrijd, bleek dat het overgrote deel van de Duitse bevolking niets van het bestaan hiervan afwist én van de gruwelijkheden die daar jarenlang plaatsvonden.

Maar is het niet té gemakkelijk om te roepen 'Ich habe es nicht gewüsst' ? Het is zo'n algemene kreet geworden, waardoor velen gevrijwaard werden van eventuele vervolging. Maar is het ook zo makkelijk om hier op deze manier van af te komen ?

Ik ben er namelijk van overtuigd dat er wel veel burgers in Duitsland waren die wel wisten wat er aan de hand was in deze kampen. Wat te denken van de bewakers in deze kampen ? Zouden zij allemaal jarenlang gezwegen hebben tijdens hun verlof ? Wat te denken van alle stations die de treinen vol gedeporteerden aandeden ? Zou nou niemand in de gaten hebben gehad wat er precies aan de hand was, wie er precies in de wagons zaten en waar deze naar toe gingen ? En wat te denken van de burgers die in de nabijheid van zo'n kamp woonden ?

Maar zouden ze het wel gezien en daardoor geweten hebben, maar misschien nooit hebben durven vertellen ? Óf konden deze gruwelijke gebeurtenissen gewoonweg niet plaatsvinden, omdat geen enkel ras tot zoiets in staat was ? Was men in Duitsland in die tijd echt zo naiëf of zouden er toch veel meer hier van afgeweten hebben dan dat we allemaal denken ?

David
The Netherlands
The Netherlands

Bericht Geplaatst: Wo Jul 20 2005, 20:30     Onderwerp: Reageer met quote

Op een ander forum heb ik hierover ook al eens een discussie (zonder einde) over gehad. Maar mijn mening blijft nog steeds dat het merendeel van de Duitse bevolking wel van deze misdaden op de hoogte zijn moeten geweest.
Let wel; ik heb het dus niet over de gehele Duitse bevolking..

Zo'n grote massamoord moést wel bemerkt worden. eR werden immers ontelbare mensen ingezet die hiermee bezig waren. Van de machinist die de treinen naar de kampen reed tot de soldaat aan het Oostfront die de massale executies zag. Veel soldaten en/of personeel die met verlof waren konden toch niet anders dan het thuis te vertellen, wat zij gezien hadden...? De tam-tam doet de rest lijkt mij.
Zeker op het einde van de oorlog, toen de eerste kampen ontdekt werden, en de Duitsers besloten om de overgebleven kampen grotendeels te ontruimen. Heel veel gevangenen werden op de zogenaamde dodemarsen gestuurd die door heel Duitsland liepen. Ze moeten het gewoon gezien hebben...

Hans Molier
Moderator
Moderator

Bericht Geplaatst: Wo Jul 20 2005, 20:35     Onderwerp: Reageer met quote

David, die mening ben ik ook toebedeeld hoor, maar waarom zweeg men jarenlang ? Vond men goed wat er allemaal gebeurde, durfde men hier niet over te praten, was het een soort 'ver-van-mijn-bed-show', of....... ?

Waarom zouden velen ná de bevrijding ook altijd ontkend hebben, terwijl ze donders goed wisten wat er allemaal plaatsvond ? Schaamte dat men het wel jarenlang wist, bang voor strafvervolging door de geallieerden, of...... ?

David
The Netherlands
The Netherlands

Bericht Geplaatst: Wo Jul 20 2005, 20:55     Onderwerp: Reageer met quote

Waarom ze zwegen en toekeken...? Tsja, met henzelf ging het immers goed. Hitler had hun land een enorme impuls gegeven na de crisisjaren van na de 1e Wereldoorlog. Zolang je geen Jood of tegenstander van het regime was was het een heerlijke periode natuurlijk. Er was werk, geld en voedsel in overvloed. De economie steeg als nooit tevoren en de Duitse expansiedrift draaide op volle toeren.
Toen halverwege de oorlog de rollen begonnen om te draaien zaten ze er al tot hun nek in. Volgens mij dachten velen dat er gewoonweg géén weg terug was. En bleven ze tot het bittere einde van de oorlog de Joden opzoeken, martelen en executeren.

Na de oorlog begonnen eindelijk die enorme luiken voor hun koppen te verdwijnen en volgens mij was het grootste gevoel van schaamte wat hen tot zwijgen toebracht. Dit in combinatie met het 'vege lijf redden' deed hun die hele periode uit hun geheugen bannen. Ze kwamen er eindelijk achter in wat voor een waanzin hun leider hen had gebracht. Het land was totaal verwoest, miljoenen en miljoenen burgers en soldaten waren omgekomen, één grote chaos.

En toen begonnen ze eens een keer na te denken over wat hun land eigenlijk gedaan had...

Hans Molier
Moderator
Moderator

Bericht Geplaatst: Wo Jul 20 2005, 20:57     Onderwerp: Reageer met quote

David, je hebt vokomen gelijk en ik zou het niet beter hebben kunnen verwoorden.
dick
Technische Dienst
Technische Dienst

Leeftijd: 59

Bericht Geplaatst: Do Jul 21 2005, 6:30     Onderwerp: Reageer met quote

Over dat geweten hebben, een tijdje terug had Frontal 21, zeg maar het Netwerk van ZDF een item over een klein kamp in Magdeburg. Dat lag midden tussen de huizen en de burgers konden vanuit de ramen zien wat er gebeurde. Dus die burgers konden in ieder geval niet meer roepen dat ze het niet geweten hadden. Al was dat kamp geen vernietigingskamp uiteraard, maar er werd wel zeer wreed tegen de gevangenen opgetreden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Erik2
Moderator
Moderator

Leeftijd: 28

Bericht Geplaatst: Do Jul 21 2005, 20:09     Onderwerp: Reageer met quote

Ik sluit me bij David aan. Het gebeurde op zo een grote schaal, met zoveel betrokkenen. Zo gingen de verhalen vast rond en was het een publiek geheim. Bovendien mochten er tot in 1941/1942 over het algemeen nog executies gefotografeerd worden. Ik denk dat veel mensen het verdrongen. Ze wilden het niet geloven of ze wilden er misschien helemaal niet over nadenken.
Henk
The Netherlands
The Netherlands

Bericht Geplaatst: Ma Jul 25 2005, 12:48     Onderwerp: Reageer met quote

Ja ! Je maakt mij niet wijs dat er vele honderdduizenden mensen zijn afgevoerd en vermoord, en er slechts een handjevol Duitsers/Nazi's van op de hoogte waren. Dat is mijn inziens compleet onmogelijk !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sbf.Koch
The Netherlands
The Netherlands

Leeftijd: 27

Bericht Geplaatst: Ma Jul 25 2005, 14:59     Onderwerp: Reageer met quote

Henk schreef:
Ja ! Je maakt mij niet wijs dat er vele honderdduizenden mensen zijn afgevoerd en vermoord, en er slechts een handjevol Duitsers/Nazi's van op de hoogte waren. Dat is mijn inziens compleet onmogelijk !

Mag ik vragen waarom?

Henk
The Netherlands
The Netherlands

Bericht Geplaatst: Ma Jul 25 2005, 15:44     Onderwerp: Reageer met quote

Tuurlijk mag je dat vragen. Maar zoals ook al eerder aangegeven, je kunt niet zomaar honderdduizenden mensen van de aarbodem laten verdwijnen zonder dat anderen daar niets van afweten. Wat te denken van de stations waar de mensen werden afgevoerd, tijdens hun reis allemaal doorheen kwamen en hun eindbestemming ? Wat te denken van de bewakers....., zouden zij tijdens hun verlof nooit ergens over hebben gesproken ?
Naar boven
Ton
The Netherlands
The Netherlands

Bericht Geplaatst: Ma Jul 25 2005, 18:08     Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben er van overtuigd dat het overgrote deel wist van deze kampen. Naast zoals enkelen al aangeven het verdwijnen van mensen kan de stank van die kampen niet gestopt zijn bij de bebouwde kom. Ook de verhalen van mensen die in deze kampen kwamen voor het afhalen of brengen van goederen moeten de buitenwereld hebben bereikt. Mijn vader vertelde mee eens dat een familielid van hem werd opgebracht van Vught naar Amersfoort tijdens het transport is hij uit de wagen gesprongen en vervolgens ondergedoken. Niemand in de familie wist waar hij precies zat maar van Vught kende men de verhalen tot in detail. Deze beleken achteraf niet ver van de waarheid tezijn. Dus als gewonen mensen dit wisten in Nederland dan toch zeker de Duitse bevolking. Maar in een totalitair regime ga je natuurlijk niet even de straat op om keurig je protest te laten horen.
Naar boven
Erik2
Moderator
Moderator

Leeftijd: 28

Bericht Geplaatst: Ma Jul 25 2005, 20:24     Onderwerp: Reageer met quote

Anne Frank schreef in haar dagboek over de vergassingen.

Als zelfs een ondergedoken meisje het weet, dan zegt dat toch ook heel wat.

Sbf.Koch
The Netherlands
The Netherlands

Bericht Geplaatst: Ma Jul 25 2005, 21:51     Onderwerp: Reageer met quote

Erik: Dat was een staaltje van hear-say: er was weinig bekend over de kampen, hetgeen dat wel bekend werd ging de wereld in als een roddel.

Ton: Het is klinkklare onzin om te zeggen dat de meeste Duitsers afwisten van de kampen: dit is gewoon niet zo. Argumenten als stank (de geur van een kamp midden in een bos bereikt hooguit 50km) en transporten slaan nergens op. Er werd de Duitsers voorgehouden dat de Joden te werk werden gesteld in werkkampen (denk aan de leus 'arbeit macht frei') en dat ze vervolgens ge-'resettled' werden in de bezette gebieden in het Oosten. Dit alles werd zo strict geregisseerd door de propaganda-machine dat de Duitsers niet anders konden dan het geloven.

Kees
The Netherlands
The Netherlands

Leeftijd: 48

Bericht Geplaatst: Ma Jul 25 2005, 22:01     Onderwerp: Reageer met quote

Over onzin gesproken..........
Naar boven
Sbf.Koch
The Netherlands
The Netherlands

Bericht Geplaatst: Di Jul 26 2005, 0:23     Onderwerp: Reageer met quote

Kees schreef:
Over onzin gesproken..........

Zeg het eens...

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht     Plaats Reactie     World at War Forum Index -> 2e Wereldoorlog (1939 - 1945) -> Holocaust - Oorlogsmisdaden Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Volgende
Pagina 1 van 11

Ga naar: